Jak e-shop insportline.cz používá Freelo pro řízení projektů

Za Freelo se ptá Karel Dytrych
Za insportline.cz odpovídá Radek Sakáč

Insportline je na trhu téměř dvě dekády. Můžete pro lepší kontext firmu představit, říci něco z historie a představit její vizi a plány do budoucna?

Začalo to vše jako klasický příběh o americkém snu v českém podání. Z garážové firmy přeprodávající sportovní potřeby jsme vyrostli v miliardovou firmu, která je jedničkou ve svém oboru. Chceme i nadále růst, expandovat na další trhy a upevňovat si pozici středoevropské jedničky v prodeji potřeb pro fitness, sport a volný čas.

Zpočátku jsme byli spíš samouci a Freelo používali spíš intuitivně. Projekty jsme si členili podle divizí/týmů. Freelo ale používáme hlavně na řízení náročnějších dlouhodobých projektů, kde je jeho přínos nejmarkantnější.

Co je na vaší firmě opravdu výjimečné?

Schopnost přijít s unikátním produktem první, prodávat produkty s výborným poměrem cena/výkon a zajistit k tomu perfektní servis a služby zaměřené na maximální zákaznickou spokojenost. 

Co vás vedlo k tomu vyrábět vlastní fitness stroje?

Jednak to na začátku byla určitá mezera na trhu a druhak sami jsme sportovci, takže děláme produkty tak trochu i sami pro sebe. 

Přečtěte si také V Sanasportu šetří Freelo čas a energii padesátičlennému týmu každý den

Insportline byl řadu let Shopem roku. Čím jste si toto ocenění zasloužili a co jste pro to dělali?

Od počátku se soustředíme na maximální spokojenost zákazníků. To je ten nejlepší „věrnostní program“ a zároveň nejlepší marketing – když jsou naši zákazníci spokojeni jak s našimi produkty, tak s našimi službami, tak je rádi doporučí. ShopRoku je jen příjemný „side efekt“.

Zkoušeli jsme složitější a robustnější nástroje jako je Trello, ale vždy to ztroskotalo na zbytečné složitosti a nakonec nepřehlednosti. Až s Freelem jsme získali dostatečně jednoduchý, ale zároveň flexibilní nástroj

Dělali jste nějaká opatření vzhledem k současné situaci? Jak vás postihla pandemie? 

Pandemie byla pro nás jako bychom ze sportu přesedlali na extrémní sport. Při lockdownu chtěli všichni sportovat doma. S tím přišel enormní růst objednávek nejen z našeho domácího českého trhu, ale i ze zahraničí. A s tím rostlo všechno, co souvisí s vykrytím té enormní poptávky. 

Na co jste ve vašem týmu pyšní nejvíce?

Teď momentálně, že jsme to těžké období ustáli a v době, kdy konkurence už neměla co prodávat, my jsme dál byli schopni požadavky našich zákazníků vykrývat. 

Jakým největším výzvám jste zatím museli čelit?

Bylo to asi to extrémně těžké období během pandemie. Jsme opravdu pyšní na náš tým, že jsme byli schopni všichni napnout síly a ten enormní tlak jsme zvládli. 

Sledujete do detailu produktivitu nebo efektivitu vašich/vašeho týmů? Podle čeho poznáte, že vše šlape?

Pro nás hlavním ukazatelem je právě schopnost kontinuálně i extrémně růst a přitom si držet zákaznickou spokojenost. A to, že jsme za loňský extrémní rok opět obdrželi ocenění ShopRoku je toho nejlepším důkazem.

Dříve jsme řešili lepší možnost vizualizace navazujících úkolů. Ideálně pomocí ganttova diagramu. Zkoušeli i jiný český nástroj – Lamael, ale to bylo pro nás velké zklamání. Tak jsme se vrátili zpátky k Freelu a zjistili, že to zdaleka není tak klíčová vlastnost.

Nedávno jste začali naplno používat Freelo. S jakými problémy jste se nejčastěji potýkali před zavedením Freela?

Je to klasika. Ne každý je tak přizpůsobivý, či strukturovaný, aby začal svou pracovní činnost řídit, evidovat a používat tyto moderní metody projektového řízení. Ale dokud toto podporuje vedení, tak to jde překonat.

Jaké výhody z jeho používání pro vás vyplývají?

Jednoznačný přínos vidím především v tom, že každý může kdykoli vidět aktuální stav úkolů a projektů, do kterých je zaangažovaný a že i vedení má pak rychlý přehled o stavu věcí. 

Co bylo hlavním hnacím důvodem pro zavedení Freela?

Už bylo neúnosné některé složitější projekty, do kterých byli zapojeni nejen interní zaměstnanci, lidi z prodejen a i externí dodavatelé řídit s jen nástroji jako je email a telefon. 

Důležité je, že vás Freelo samo nutí k dotahování projektů a úkolů, jinak v něm neudržíte pořádek a nutnou přehlednost, bez které je i Freelo těžko dlouhodobě použitelné.

Jak jste postupovali při zavádění Freela (příp. práce na dálku)? Inspiroval vás někdo nebo něco?

Nejdřív jsme zkoušeli složitější a robustnější nástroje jako je Trello atp. ale vždy to ztroskotalo na zbytečné složitosti a nakonec nepřehlednosti. Až s Freelem jsme získali dostatečně jednoduchý, ale zároveň flexibilní nástroj. Nepamatuji se, že by nás někdo konkrétní inspiroval. 

Jednoduchost používání a tím širší uživatelská akceptovatelnost je u Freela klíčová přednost.

Jak u vás vypadá organizace práce?

Zpočátku jsme byli spíš samouci a Freelo používali spíš intuitivně. Projekty jsme si členili podle divizí/týmů. Freelo ale používáme hlavně na řízení náročnějších dlouhodobých projektů, kde je jeho přínos nejmarkantnější. Na využití Freela pro opakující se činnosti s použitím šablon se teprve chystáme. 

Přečtěte si také O řízení e-shopu s rybizak.cz: Co není ve Freelu, to se neděje

Máte nějaké návody nebo best practices pro používání Freela?

Důležité je, že vás Freelo samo nutí k dotahování projektů a úkolů, jinak v něm neudržíte pořádek a nutnou přehlednost, bez které je i Freelo těžko dlouhodobě použitelné. Hodně se nám osvědčilo používání podúkolů, u kterých pak krásně a rychle vidíte progress v daném úkolu a zda se blíží ke konci. Neosvědčilo se nám rozdělování do příliš dlouhého seznamu Task-listů. Zde méně je více. 

Bez jakých nástrojů nebo pomůcek si nedokážete představit chod firmy?

Mobilu, kalkulačky a Freela. (Jo a hrazdy;-)).

Je něco, co vám na Freelu vadí nebo vám v něm chybí?

Ani ne. Dřív jsme řešili lepší možnost vizualizace na sebe navazujících úkolů. Ideálně pomocí ganttova diagramu. Díky němu jsme zkoušeli i jiný český nástroj – Lamael, ale to bylo pro nás velké zklamání. Tak jsme se vrátili zpátky k Freelu a zjistili, že to zdaleka není tak klíčová vlastnost, kvůli které by mělo smysl přecházet na jiné řešení. Jednoduchost používání a tím širší uživatelská akceptovatelnost je u Freela klíčová přednost.

Obor Prodej sportovního vybavení
Tým e-Commerce
Velikost týmu 50-100
Naloďte se do Freela a dosahujte cílů s menším úsilím
Chci na palubu

Jak Freelo používají v dalších týmech